Particulier nieuws
Zakelijk nieuws

Vrouw verliest duizenden euro’s aan oplichter. Bank niet aansprakelijk

Bankfraude heb je in allerlei soorten en maten. Zo werd recent weer pijnlijk duidelijk, toen een slachtoffer ruim tienduizend euro verloor na oplichting. Het onfortuinlijke slachtoffer diende bij geschillencommissie Kifid een klacht in en eiste een schadevergoeding van de bank. Die weigerde te betalen en werd door de commissie in het gelijk gesteld. Wat kun jij doen om niet het volgende doelwit te worden?

Hoe ging het mis?
Stel je voor: je krijgt een veelbelovende aanbieding via LinkedIn. Iemand beweert dat je makkelijk geld kunt verdienen door producten te promoten. Het verhaal klinkt betrouwbaar en de persoon aan de andere kant van het scherm helpt je vriendelijk om alles op te zetten. Maar dan gebeurt het onvermijdelijke, je geld verdwijnt naar een onbekende crypto wallet. Te laat besef je dat het verhaal te mooi was om waar te zijn. Na aangifte bij de politie vraag je de bank tevergeefs een vergoeding van de schade. Dat overkwam de vrouw in deze zaak.

Bank krijgt gelijk na klacht
De klant stelde de bank, in deze situatie ABN AMRO, aansprakelijk. Die had de overschrijvingen als verdacht moeten herkennen en tegenhouden, aldus de aanklacht. De commissie oordeelde anders. ABN AMRO had volgens Kifid niets verkeerd gedaan. De betalingen waren namelijk door de consument zelf goedgekeurd. Volgens de wet betekent dit dat de transacties geldig en onherroepelijk zijn.

De commissie stelde ook dat de bank pas een verantwoordelijkheid heeft om in te grijpen als zij duidelijke signalen van fraude ziet. In deze zaak was daar geen sprake van. De consument maakte geld over naar cryptoplatformen, die op zichzelf niet illegaal zijn. Pas later verdween het geld verder naar onbekende rekeningen, maar op dat moment had ABN geen controle meer over de situatie. Daarom was er geen verplichting tot compensatie.

Wat betekent dit voor jou?
Deze uitspraak maakt duidelijk dat je altijd zelf verantwoordelijk bent voor de betalingen die je doet. Zelfs als je wordt opgelicht, kun je vaak niet op je bank rekenen om je geld terug te krijgen. Zorg ervoor dat je alert bent, vooral als je investeert in iets nieuws of als iemand je aanspoort om snel geld over te maken. Oplichters gebruiken steeds slimmere trucs om je vertrouwen te winnen. Ze doen zich voor als professionals, hebben goed doordachte verhalen. Vaak spelen ze in op de angst om geld te verliezen of juist winst mis te lopen. Juist dat gevoel van ‘snel handelen’ moet een alarmsignaal zijn.

Tips om jezelf te beschermen tegen fraude
Met enkele voorzorgsmaatregelen kun je het fraudeurs lastiger maken. Controleer of het bedrijf of de persoon waarmee je zaken doet betrouwbaar is. Zoek online naar ervaringen van anderen en wees niet bang om door te vragen. Veel banken bieden daarnaast beveiligingsopties, zoals limieten op overboekingen, notificaties bij het overmaken van grotere bedragen en extra verificaties. Maak hier gebruik van. En mocht je toch twijfelen, neem dan eerst contact op met je bank voordat je een grote transactie doet.

Wat als je toch slachtoffer van fraude wordt?
Als je toch geld verliest aan een fraudeur, is het belangrijk om zo snel mogelijk te handelen. Doe direct aangifte bij de politie en meld het bij je bank. In sommige gevallen kan een transactie nog worden teruggedraaid als je er snel bij bent. Maar zoals je ziet bij het eerder genoemde voorbeeld, de kans is klein dat je het bedrag ooit nog terugziet als je zelf de betaling hebt goedgekeurd en het geld al op de rekening van de fraudeur staat.

Laat je niet onder druk zetten om snel geld over te maken en wees kritisch op aanbiedingen die te mooi lijken om waar te zijn. Je hebt zelf de controle over je geld, maar dat betekent ook dat je zelf verantwoordelijk bent als het misgaat. Denk daarom altijd twee keer na voordat je geld overmaakt omdat die aardige ‘medewerker’ van de bank je zo goed helpt met een zogenaamd veiligheidsprobleem met je rekening.

Meer weten of persoonlijk advies?

Persoonsgegevens
 ,  Aanpassen?
Opzoeken adres gegevens mislukt Handmatig invoeren?
Vraag/opmerking

Braas & Partners B.V. maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie